מוזיקה קבלית

מוזיקה קבלית
מי שמרגיש נטייה לחוכמת הניגון
לא ישקוט ולא ינוח
עד שישיג איזה שיעור מחוכמה זו
("חוכמת הניגון - משל בעל הסולם")

מעוף של נשמה
מעוף של נשמה
"... מוזיקה קבלית מדברת על שמחה, על האור העליון, על מצב מאוד בהיר. זוהי התפעלות, השראה, עלייה ומעוף של הנשמה! זה משהו ששוחה באור לבן, כזה מצב מהודר שבעולמנו מגולם על ידי כלה כאשר מלבישים אותה בשמלה לבנה.
לכן העיקר זה לפחות להבין ולהרגיש בצורה יחסית על מה מדבר הניגון הזה בכך שמכוון את עצמו לשמחה, ולנסות להידמות לאותו האדם שכתב אותו. כי הוא כתב את הניגון תוך השגתהעולמות העליונים, המצב העליון, הכוח העליון. ושם מתגלה רק שמחה של השגת הנצחיות, שלמות והרמוניה שמרגשות וממלאות הכול!
לכן צריך להתנתק מהאגו שלנו, ממה שהוא עשה עימנו בעולם שלנו, מהעיוות שלו, ועל ידי התעלות מעל האגו להתחיל לנסות לחיות במימד אחר לגמרי: בהשפעה, באהבה, בקשר הדדי טוב. אז הניגונים של העולמות הרוחניים יורגשו אחרת לגמרי.

זוהי ברכת דרך קטנה לכל תלמיד. אני חושב, שאם הוא כל הזמן יזכור אותה, אז יקבל אפשרות, מבלי ללמוד שום דבר אחר מכל השיטה הענקית של השגת העולמות העליונים, שמחברה היה בעל הסולם, גם כן להתחיל להרגיש את העולם הרוחני. אין כאן צורך במילים! אם הוא יפתח את עצמו לצלילים הללו ולמקורות הפנימיים שלהם, הוא יתחיל להבין הכול."


שיר זו עבודה פנימית
שיר זו עבודה פנימית
מה זה שיר, האם זו תפילה (מ"ן), התעוררות מלמטה?
הכול נכלל בתוך השיר, כל תהליך העבודה הרוחנית. כמו שבמנגינה יש התנגשות של כל מיני צלילים, התחלפות ברמות והפסקות, כי ללא הפסקות, היינו שומעים רעש ולא מנגינה.
מדוע המנגינה נותנת לנו הרגשה של הרמוניה ומעוררת בנו רגשות? מדוע צלילים בסדר מסוים מאלצים אותנו פתאום לצחוק או לבכות? הרי הצליל הוא רק גל אווירי של תדר מסוים שמשפיע על עור התוף?! איך זה כך שעל ידי איזה התקן פנימי, פעולות מכאניות, תגובות חשמליות במוח, זה הופך לרגשות? ואין הרגש קיים בתוך הצלילים עצמם, אלא הצלילים מעוררים את הרגשות אלה בתוכי! כיצד מישהו יכול להעביר לי רגש דרך מנגנון דומם, בתהליך הדומם הזה שנכנס לתוך הגוף החי ומעורר בו רגשות בדרגת אדם (מדבר)?
זהו תהליך מאוד לא פשוט. כל זה אפשרי רק כי במנגינה ישנם צלילים נפרדים בגבהים שונים והפסקות, הפסקות בין הצלילים, כלומר כל אותן התכונות שנוכחות בעבודה שלנו בג' קווים: ימין, שמאל ואמצע.
מוסיקה קבלית
מוזיקה קבלית
המוזיקה הקבלית של בעל הסולם היא באמת מיוחדת,
אבל למה הסגנון שלה הוא כל כך מזרח-אירופאי?
בעל הסולם נולד בפולין, וודאי שכתב מוזיקה אירופאית עם מוטיבים סלאביים. דרך אגב, הוא דיבר טוב פולנית ואפילו הבין רוסית לא רע. אבל אם הוא היה נולד בתימן למשל, אז את אותו התוכן היה מבטא ודאי על ידי ניגון תימני.
כל העולם שלנו, החושים שלנו, הסובב אותנו, אינם אלא קליפה על הנשמה. אין הם יותר מאשר תופעות המופיעות כלפינו עתה, כשעדיין איננו מרגישים את הנשמה שלנו. במדרגה הרוחנית הקרובה אלינו, כבר אין שום דבר שמפריד בינינו, לא מדינות, לא תרבויות ולא שפות - כל ההבעות החיצוניות הן שוות ערך ונמדדות רק על פי התוכן הפנימי הרוחני שלהן.

הניגון קרוב ללב
הניגון קרוב יותר ללב האדם. הוא פועל על הלב שלנו הרבה יותר חזק מסתם מילים. אנחנו נעשים שמחים, או פתאום רוקדים, או מתרגשים, כשהצלילים חודרים ללבנו ופועלים בנו.

שיר של נשמה מסורה
שיר של נשמה מסורה
לפי המסורת, נהוג בעָם לשיר ניגונים שנכתבו על ידי מקובלים, בניגון מינורי, עצוב. אבל צריכים להבין, שכל ניגון קבלי נמצא למעלה מ"צמצום", כלומר למעלה מהדאגה לעצמו.
לכן כל הניגונים מכוונים כלפי הבורא, בהשתוקקות להידבק בו בתכונת ההשפעה והאהבה, כדי לעשות לו נחת רוח ולהידמות לו כלפי הבריות האחרות. הם לא מביעים צער על הקשיים והסבל, תלונות על הקושי בחיים, כפי שנהוג לחשוב בדתות.
כאלה דאגות וצער של האדם כלל אינם מוזכרים בחכמת הקבלה ובספרי הקבלה. כי המקובלים נמצאים במצב שהוא מעבר ל"מחסום", בגבולות של העולם הרוחני, ולכן אין להם חשבון על עצמם אלא רק על הבורא.
ואם הם מצטערים, אז רק על זה שלא יכולים להשיג יותר מסירות נפש לבורא והקרבה עצמית. כל המחשבות, הרצונות, הציפיות מכוונות מחוץ לאדם וזה צריך להיות מורגש בניגון. שירה זה התפרצות והשתפכות נלהבת של הנשמה.
אם אנחנו שרים ניגון של בעל הסולם, אז צריכים לתאר לעצמנו את המצב שלו ולהשתדל להיות כמה שיותר קרוב אליו. אחרת, אם משייכים את הניגון הזה למצבנו הגשמי, לבכי שלנו ולבקשות: "תן, תן ותן!", אנחנו הופכים את הקודש לחול.

חוֹכְמַת הַנִּיגוּן כתבי בעל הסולם, מאמר "סגולת זכירה"

מִי שֶמַּרְגִּיש בְּנַפְשוֹ אֵיזֶה נְטִיָיה לְחוֹכְמַת הַנִּיגוּן, וְהוּא מָצוּי בְּחִיסָרוֹן טֶרֶם קְנִיָיתָהּ, הוּא לֹא יִשְקוֹט וְלֹא יָנוּחַ עַד שֶיַּשִּׂיג אֵיזֶה שִיעוּר מֵחוֹכְמַת הַנִּיגוּן, וַאֲפִילוּ יֹאמְרוּ לוֹ שֶאֵין לוֹ תִּקְוָוה לִהְיוֹת מְנַגֵּן בַּעַל שִיעוּר, אֶלָּא מְנַגֵּן פָּשוּט, מִכֹּל מָקוֹם, לֹא יַפְסִיק מִשְּאִיפָתוֹ⁠ וְיִסְתַּפֵּק בְּמִיעוּט, וִיְפַזֵּר כּוֹחוֹתָיו לְהַשִּׂיג לְכֹל הַפָּחוֹת הַמִּיעוּט שֶבִּיכוֹלְתוֹ לְהַשִּׂיג.
* * * * *
ניגוני בעל הסולם  
לימוד עצמי 

לימוד ניגון 1: חסל סדר פסח - בעל הסולם

סרטון הדרכה ללימוד נגינה בפסנתר של ניגון 'חסל סדר פסח' מאת בעל הסולם - מצורפים אקורדים לתרגול



אקורדים לניגון חסל סדר פסח
2/4C C G C C Am Dm,G C X2 Gm Gm Cm Gm Gm Gm Cm Gm C G C G C G F,G C X2 מקרא אקורדים: אקורד דו = דו • מי • סול (C = C • E • G) אקורד סול = סול • סי • רה (G = G • B • D) אקורד פה = פה • לה • דו (F = F • A • C) אקורד לה מינור = לה • דו • מי (Am = A • C • E) אקורד רה מינור = רה • פה • לה (Dm = D • F • A) אקורד סול מינור = סול • סיb • רה (Gm = G • Bb • D) אקורד דו מינור = דו • מיb • סול (Cm = C • Eb • G)


לימוד ניגון 2: קדיש - בעל הסולם

סרטון הדרכה ללימוד נגינה בפסנתר של ניגון 'קדיש' מאת בעל הסולם - מצורפים אקורדים לתרגול



אקורדים לניגון קדיש

2/4 Am | Am | Am | Am Am | Am | Am | Am C | C | Am | Am F | Dm | E | Am C | C | Am | Am F | Dm | E | Am Am | Am | Am | Am Am | Am | Am | Am C | F | Dm | Dm F | G | C | C C | F | Dm | Dm F | G | C | Am Am | Am | E | Am סולו לניגון קדיש לה, סיb, לה. לה(נמוך), לה(גבוה), מי. סול סול סול סול סול, לה סול מי דו. מי מי מי מי מי, פה מי דו לה. לה דו, לה פה, מי רה דו רה מי. סול סול סול סול סול, לה סול מי דו. מי מי מי מי מי, פה מי דו לה. לה דו, לה פה, מי רה דו סי לה. לה, סיb לה סול פה סיb לה. לה(נמוך), לה(גבוה), סול פה מי, לה מי. סול סול סול סול לה. סול לה סול, פה מי רה. פה פה פה פה סול. מי רה דו רה מי. סול סול סול סול לה. סול לה סול, פה מי רה. פה פה פה פה סול. מי רה דו רה דו. דו סי לה מי, סי רה דו סי לה. מקרא אקורדים: אקורד לה מינור = לה • דו • מי (Am = A • C • E) אקורד דו = דו • מי • סול (C = C • E • G) אקורד פה = פה • לה • דו (F = F • A • C) אקורד רה מינור = רה • פה • לה (Dm = D • F • A) אקורד מי = מי • סול# • סי (E = E • G# • B) אקורד סול = סול • סי • רה (G = G • B • D)

 לכבודם של הגדולים
לכבודם של הגדולים
בעל הסולם כתב שיר לכת (מארש) לכבודם של אותם המעטים שהגיעו לגמר התיקון, לעלייה שלמה מעל האגו שלהם והשיגו אלטרואיזם מוחלט, תכונת השפעה ואהבה לזולת, למען כולם.

שיר לכת זה מוקדש לאותן אישיויות מעטות, שהצליחו לעשות את גמר התיקון האישי שלהם בכל הזמנים, בכל התקופות.

שיר הלכת מהלל ומשבח את האנשים הגדולים, שהשיגו את המערכת העליונה של הטבע כולו, כאות הוקרה על הייחודיות, ההתמדה, העקשנות, היכולת להתעלות מעל עצמם להפוך להיות במהלך החיים האלה אורחים בהיכלות הגבוהים של הבורא.

לימוד ניגון 3: מארש - בעל הסולם

סרטון הדרכה ללימוד נגינה בפסנתר של ניגון 'מארש' מאת בעל הסולם - מצורפים אקורדים לתרגול



אקורדים לניגון מארש
2/4 Em | Em | B | B Am | Am | F#○ | B | B G | B | B| Em Em | B | C , Am7 | B Em | Em | Em B | Am | B C , Am7 | B Em סולו לניגון מארש סי סי סי סי, סול סול פה# סול פה# מי. מי רה# מי מי, פה# פה#, מי פה# מי רה#. רה# רה# מי פה#, מי, רה#, דו סי לה, סי סי סי סי, מי רה# דו סי. סי סי סי(נמוך) סי(גבוה), לה# סי, לה# סי, לה# סי, פה#, סי פה#, סי פה#, סול פה# סול, פה# מי. סי סי סי מי, מי פה# מי רה#. רה# רה# מי פה#, מי, רה#, דו, סי. סי סי סי סול, סול מי סול. סי סי סי סול, פה# סול לה, סול פה#. סי סי סי לה, סול, פה#, מי רה# רה# רה# מי פה#, מי, רה#, דו, סי. מקרא אקורדים: אקורד מי מינור = מי • סול • סי (Em = E • G • B) אקורד סי = סי • רה# • פה# (B = B • D# • F#) אקורד לה מינור = לה • דו • מי (Am = A • C • E) אקורד לה מינור 7 = לה • דו • מי • סול (Am7 = A • C • E • G) אקורד פה#○ [דיאז מוקטן] = פה# • לה • דו (F#○ = F# • A • C) אקורד סול = סול • סי • רה (G = G • B • D) אקורד דו = דו • מי • סול (C = C • E • G)


לימוד ניגון 4: קריבו לי - בעל הסולם

סרטון הדרכה ללימוד נגינה בפסנתר של ניגון 'קריבו לי' מאת בעל הסולם - מצורפים אקורדים לתרגול



אקורדים לניגון קריבו לי
2/4 Bm | A | G | Bm Bm | A | Em | Bm | Bm Em | G | A | Bm Em | G | A | Bm Em | G | G(1/4) | A A | A | A | A Bm | Bm | A | Em | Bm Em | G | A | Bm סולו לניגון קריבו לי סי(נמוך) סי(גבוה) פה#. מי לה מי. רה מי לה סול פה# מי פה#. פה# רה סי, לה סי מי. מי סי, לה סול פה# מי פה#. מי פה#, מי פה#, רה דו# סי. לה, רה מי, לה סול פה# מי פה#. מי פה#, מי פה#, רה דו# סי, לה רה מי לה סול פה# מי סי. סי מי סול, סול לה סי סול, סול פה# מי סי, לה מי. רה, מי רה דו# רה מי, רה דו# סי. סי(נמוך) סי(גבוה) פה#, פה# רה סי, לה סי מי. מי סי לה סול פה# מי פה#. מי פה#, מי פה#, רה דו# סי, לה רה מי לה סול פה# מי סי. מקרא אקורדים: אקורד סי מינור = סי • רה • פה# (B = B • D • F#) אקורד לה = לה • דו# • מי (A = A • C# • E) אקורד סול = סול • סי • רה (G = G • B • D) אקורד מי מינור = מי • סול • סי (Em = E • G • B)
לימוד ניגון 5: אל מסתתר - ניגון בעל הסולם

סרטון הדרכה ללימוד נגינה בפסנתר של ניגון 'אל המסתתר' מאת בעל הסולם - מצורפים אקורדים לתרגול




אקורדים לניגון אל מסתתר


3/4 Dm | Dm | E | A
A  | A | Dm | Bb | A | A
Dm | Dm | E | A
A  | A | Dm | Bb | A | A | A | A
F | F | F | F | Dm | B♭| Gm | Dm

Dm | A | Dm | A
Gm | Gm | A | A
Dm  | Dm  | Dm | Dm
Dm | Dm | Dm | Dm
Dm  | Dm  | Gm | A
A  | A | A | Dm
Dm | F\c | B♭| Gm
A | A | Dm | Dm

סולו לניגון אל מסתתר
לה פה מי פה מי רה,
רה מי רה מי רה דו#.
דו# רה דו# דו# סיb לה,
רה רה רה פה מי, רה רה דו#.
לה פה מי פה מי רה,
רה מי רה מי רה דו#.
דו# רה דו# דו# סיb לה.
רה דו#, לה רה דו#, סיb סיb לה.
לה(נמוך) לה(גבוה) סול לה פה.
לה(נמוך) לה(גבוה) סול לה פה.
לה סול לה סיb לה,
סול סול פה מי לה רה.
לה רה רה רה, דו#.
לה רה רה רה, דו#.
סול סול סול רה דו#, סיb סיb לה.
לה סיb סול לה,
לה לה, פה פה פה פה.
לה סיb סול לה,
לה לה, פה פה פה פה.
רה פה פה, רה פה פה,
פה סול, פה פה מי.
מי סול סול, מי סול סול,
סול לה, סול סול פה.
רה פה פה, רה פה פה,
רה פה לה, סול פה מי רה דו# סיb לה, לה לה לה, פה מי רה.

מקרא אקורדים:
אקורד רה מינור = רה • פה • לה (Dm = D • F • A)
אקורד לה = לה • דו# • מי (A = A • C# • E)
אקורד מי = מי • סול# • סי (E = E • G# • B)
אקורד פה =  פה • לה • דו (F = F • A • C)
אקורד סול מינור = סול • סיb • רה (G = G • Bb • D)
אקורד סי במול  = סיb • רה • פה (Bb = Bb • D • F)


לימוד ניגון 6: להגיד בבוקר חסדך - ניגון בעל הסולם
סרטון הדרכה ללימוד נגינה בפסנתר של ניגון 'להגיד בבוקר חסדך' מאת בעל הסולם - מצורפים אקורדים לתרגול



אקורדים לניגון להגיד בבוקר חסדך
2/4 Am | Dm | E | Am | Am
Am | Dm | E | Am | Am
Am | Dm | E | Am | Am
G | C | E | Am | Am
G | C | E | Am | Am

סולו לניגון להגיד בבוקר חסדך
דו מי מי, דו רה רה,
דו מי רה דו סי לה, מי.
דו מי מי, דו רה רה,
דו מי רה דו רה מי, לה.
דו מי מי, דו רה רה,
דו מי רה דו סי לה, מי.
סול לה, סול לה, סול דו.
רה מי רה דו רה מי, לה.
סול לה, סול לה, סול דו.
רה מי רה דו סי לה.

מקרא אקורדים:
אקורד לה מינור = לה • דו • מי (A = A • C • E)
אקורד רה מינור = רה • פה • לה (Dm = D • F • A)
אקורד מי = מי • סול# • סי (E = E • G# • B)
אקורד סול = סול • סי • רה (G = G • B • D)
אקורד דו = דו • מי • סול (C = C • E • G)


לימוד ניגון 7: בני היכלא (גירסה ראשונה) - ניגון בעל הסולם

סרטון הדרכה ללימוד נגינה בפסנתר של ניגון 'בני היכלא (גירסה 1)' מאת בעל הסולם - מצורפים אקורדים לתרגול




אקורדים לניגון בני היכלא
4/4 Am , Dm | Am
E | E | E | Dm | Bdim | Bdim | E
E | E | Am | E | E | Dm
Bdim | Bdim | E
Am | Am | Am , E | E | E , Am
F | Dm | Bdim | Bdim | E

סולו לניגון בני היכלא:
מי, פה, רה פה מי.
מי פה סול# לה סול#, פה לה סול#.
סול# לה סי לה סול#, פה מי רה, מי פה רה.
רה מי פה רה, רה דו סי לה סול# לה,
רה מי פה, מי.
מי סי דו רה דו סי, סול# לה סול# פה מי.
מי לה, סול# לה סי דו, סי דו, לה דו סי.
סי רה, דו סי לה, סי לה סול# פה, לה פה מי פה, רה.
רה מי פה רה, רה דו סי לה סול# לה,
רה מי פה, מי.
מי לה, מי דו סי דו לה
לה מי רה פה מי, רה מי, רה מי, רה מי רה, דו סי רה דו.
מי רה, פה מי רה, דו סי לה, סול# לה רה.
רה מי פה רה, רה דו סי לה סול# לה,
רה מי פה, מי.

מקרא אקורדים:
אקורד לה מינור = לה • דו • מי (A = A • C • E)
אקורד רה מינור = רה • פה • לה (Dm = D • F • A)
אקורד מי = מי • סול# • סי (E = E • G# • B)
אקורד סי מוקטן = סי • רה • פה (Bdim = B • D • F)
אקורד פה = פה • לה • דו (F = F • A • C)




לימוד ניגון 8: הנה כחומר - ניגון בעל הסולם

סרטון הדרכה ללימוד נגינה בפסנתר של ניגון 'הנה כחומר' מאת בעל הסולם - מצורפים אקורדים לתרגול 



אקורדים לניגון הנה כחומר
2/4 Gm | Gm | Gm | Gm
Cm | Gm | E♭| Cm
A♭| Gm | D | Gm

Cm | Cm | Cm | Cm
Cm | Cm
Gm | Gm | Gm | Gm
B♭| F | E♭-D | Gm | Gm

סולו לניגון הנה כחומר:
רה סול, רה סול, רה סול.
סול סיb, סול סיb, סול סיb.
סול דו, רה דו סיb, סיb.
לה סול לה סיb סול.
סול דו, רה דו סיb, סיb.
לה סול לה סיb סול.

סול דו, סול דו. סול דו מיb רה דו, דו דו.
סול דו מיb רה דו, דו דו.
סול סיb דו סיb סול, סיb, סיb.
סול סיb דו סיb סול, סיb, סיb.
דו רה רה, רה פה דו דו,
סיb דו, לה סיb, סול.

מקרא אקורדים:
אקורד סול מינור = סול • סיb • רה (Gm = G • Bb • D)
אקורד דו מינור = דו • מיb • סול (Cm = C • Eb • G)
אקורד מיb במול = מיb • סול • סיb (Eb = Eb • G • Bb)
אקורד להb במול =  להb • דו • מיb (Ab = Ab • C • Eb)
אקורד רה = רה • פה# • לה (D = D • F# • A)
אקורד סיb במול = סיb • רה • פה  (Bb = Bb • D • F)
אקורד פה = פה • לה • דו (F = F • A • C)


נספח 
ניגוני המקובלים 

 מוזיקה קבלית

מוזיקה קבלית


בניגוניהם הייחודיים, המקובלים מבטאים את התרשמותם מהעולם הרוחני בצורת צלילים. כשהאדם מאזין למוזיקה הקבלית, הצלילים נכנסים לליבו ומכוונים את מיתרי נשמתו להרגשת העולם העליון

ניגוני בעל הסולם

אסופת ניגונים מאת בעל הסולם והרב ברוך שלום אשלג. כדי להרגיש את המדרגות הרוחניות שהמקובלים חוו, עלינו רק להאזין לניגוניהם ולרצות להתחבר באמצעותם להרגשת העולם העליון

שירת הרב"ש

העוצמה שמעביר המקובל בשירתו, היא אדירה ויכולה לחולל בנו פלאים. כדי לגלות את אותו הכוח הרוחני, עלינו רק לרצות להגיע אל מחוז השלמות שמתאר הרב"ש בשיריו
הרב ד"ר מיכאל לייטמן פותח צוהר אל המשמעות הפנימית של המוזיקה הקבלית. ביד אמן הוא מוליך את הצופה במשעולי החוויה הצרופה בהאזנה לניגוניהם המקוריים של הרב"ש ובעל הסולם

הצלילים הם האמצעי הישיר ביותר, הפשוט ביותר, לחולל בנו שינוי, שיגרום לנו לחוות משהו מהרוחניות. מקובלים תמיד כתבו שירים וניגונים יחד עם המאמרים המוכרים לנו. הצליל נכנס ללב האדם ומשנה אותו, מכייל אותו להרגשת העולם העליון, משום שניגוני המקובלים מבטאים את כל המדרגות וההרגשות של העולמות העליונים
כל אחד מאיתנו חווה מוזיקה בצורה שונה. לא ניתן להשוות את התרשמותם של שני אנשים מאותו הניגון. בסרט זה מסביר הרב לייטמן את המשמעות הפנימית המסתתרת מאחורי המוזיקה הקבלית. ביד אמן הוא מוליך את הצופה במשעולי החוויה הצרופה בהאזנה לניגוניו המקוריים של הרב יהודה אשלג, מגדולי המקובלים בכל הזמנים




 השיר של בעל הסולם - הבהיר - מתוך הלב מבין

-

הַשִּׁיר שֶׁל בַּעַל הַסּוּלָם
ספר "תלמוד עשר הספירות" כרך א', עמ' 8
-
הַבָּהִיר! וּמִן שְחָקִים מַזְהִיר.
שָמָּה: מִבִּפְנִים לְפָּרוכֶת הַמָּסָךְ.
סוֹד צַדִּיקִים שָמָּה מִתְבַּהֵר!
וְיָאִירוּ יַחְדָּיו הָאוֹר וְהַחוֹשֶׁךְ.
טוֹב מְאוֹד, לַחֲקוֹר מִפְעָלָיו,
וְאֵלָיו הִזָּהֲרוּ מִשְּׁלוֹחַ יָד.
אָז תִּשְמְעוּהוּ, וְכה תִּפְגְּשוּהוּ,
בְּמִגְדָּל עוֹז, שֵׁם הַמְּיוּחָד!
וְיֶעֱרַב לָכֶם דְּבַר אֱמֶת,
לְדַבֵּר דָּבָר בְּלִי בָּר.
וְכָל שֶׁאַתֶּם תֶּחֱזוּ לָכֶם,
עֵינֵיכֶם תִּרְאֶנָה וְלא זָר!

* * * * *

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה